fbpx

Na čo nezabudnúť pri štarte podnikania?

Objavili ste svoju vášeň alebo získali skvelý podnikateľský nápad? Plánujete rozbehnúť svoje podnikanie? V nasledujúcom článku Vám prinášam prehľad najdôležitejších krokov, na ktoré by ste nemali zabudnúť pri raketovej rýchlosti štartu Vášho podnikania:

0. Vášeň/Podnikateľský nápad

Predpokladám, že ste už pevne rozhodnutý začať podnikať a že už máte v hlave jasnú víziu, ktorým smerom sa najbližšie mesiace budete pracovne uberať.

Ak ste však zatiaľ neobjavili ten správny predmet Vášho podnikania, odporúčam Vám prečítať si aj článok Ako objaviť svoju podnikateľskú víziu

1. Podnikateľský plán

Hoci vytvorenie podnikateľského plánu nie je Vašou zákonnou povinnosťou, odporúčam Vám vytvoriť si ho. Premietnete tak svoju víziu z bodu 0 do konkrétnych cieľov a rozhodnutí. Bližšie sa podnikateľskému plánu venujem v článku Ako napísať úspešný podnikateľský plán, nižšie Vám predávam jeho štruktúru, na čo by ste nemali zabudnúť pri jeho písaní:

  • Opis firmy – právna forma, názov, sídlo, prevádzka, hlavný predmet podnikania.
  • Trhová situácia – zhodnoťte aktuálnu situáciu, konkurenciu a určite si svoj cieľový segment, teda ideálneho zákazníka, pre koho sú Vaše produkty či služby určené.
  • Popis produktov a služieb – premietnite svoju víziu do konkrétnych produktov, nezabudnite na vytvorenie prémiového produktu, VIP produktu.
  • Marketingový plán – ako budete propagovať svoje produkty a služby.
  • Obchodný plán – aké cesty predaja zvolíte.
  • Plán ľudských zdrojov – kto Vám bude pomáhať pri Vašom podnikaní, akým spôsobom s ním budete spolupracovať (zamestnanec, externý spolupracovník).
  • Finančný plán – snáď najdôležitejší bod celého podnikateľského plánu. Stanovte si plán očakávaných mesačných tržieb, nákladov, zisku.

2. Možnosti financovania

Zvážte aký kapitál budete potrebovať na spustenie Vášho podnikania. Zamyslite sa nad tým, aké zariadenia či nástroje budete potrebovať a koľko financií budete potrebovať v úvode Vášho podnikania na spropagovanie Vašich produktov či služieb, aby ste získali prvých zákazníkov.

Ak už máte sumu potrebnú na odštartovanie Vášho podnikania, budete musieť určiť z akých zdrojov ju budete čerpať. Môžete využiť vlastné zdroje alebo cudzie, ktoré môžu byť návratné vo forme úveru či pôžičky alebo nenávratné vo forme dotácií či rôznych iných príspevkov.

TIP: O možnosti čerpania dotácie sa môžete informovať na Úrade práce, sociálnych vecí a rodiny. Urobte tak ešte pred založením živnosti či spoločnosti. Viac o tejto téme sa dočítate v článku Financovanie štartu podnikania

3. Výber právnej formy podnikania

V praxi sa najčastejšie stretnete s 2 právnymi formami podnikania, a to so živnosťou alebo spoločnosťou s ručením obmedzeným. Každá forma má svoje výhody aj nevýhody, a preto zvážte výber vzhľadom na dopad na Váš typ a predmet podnikania.

Živnosť = fyzická osoba – podnikateľ

VÝHODY:

  • Na založenie nie je potrebné žiadne základné imanie, úvodný kapitál zachytený v účtovníctve.
  • Založenie je v prípade voľnej živnosti bezplatné (viazaná živnosť stojí 7,50 €) a vybavíte ju na Okresnom úrade, Odbore živnostenského oprávnenia podľa miesta Vášho trvalého bydliska. Preferujte priamo jednotné kontaktné miesto, ktoré za Vás vybaví aj ďalšie administratívne záležitosti, akými sú registrácia na Daňovom úrade a v zdravotnej poisťovni.
  • Pri neúspechu či zastavení podnikania môžete živnosť jednoducho zrušiť alebo len prerušiť na min. 6 mesiacov a maximálne 3 roky, a to aj opakovane za sebou.
  • Zarobenými financiami či už vo forme hotovosti alebo na bankovom účte môžete voľne disponovať. Ideálne, ak si ich však z podnikateľského účtu prevediete na súkromný a až následne realizujete súkromné platby kvôli prehľadu aj zjednodušeniu účtovania účtovných pohybov.
  • Máte možnosť viesť zjednodušenú daňovú evidenciu (v exceli budete evidovať Vaše príjmy a výdavky podľa reálnych dokladov) resp. si uplatniť paušálne výdavky vo výške 60 % Vašich zdaniteľných príjmov. Zdaňujete tak len 40 % Vašich zdaniteľných príjmov ponížených o nezdaniteľnú čiastku základu dane na daňovníka, ďalších takmer 4 000 €. Z takto vypočítaného základu dane, pokiaľ Vaše príjmy neprekročili 100 000 €, platíte 15 %-tnú daň. Ak Vaše zdaniteľné príjmy prekročia hranicu 100 000 €, do sumy 37 163,36 € základu dane (t.j. suma platná pre rok 2020)  platíte 19 %-tnú daň a zo sumy presahujúcej 37 163,37 € platíte 25 %-tnú daň. Daň platíte spätne za daný rok, a to do 31.3. resp. pri odklade do 30.6. nasledujúceho roka.

TIP: Nezabudnite sa vo svojej účtovnej agentúre informovať na ďalšie úľavy a daňové bonusy, ktoré si môžete pri výpočte dane z príjmu uplatniť. Napr. Daňový bonus na deti, daňový bonus na zaplatené úroky na hypotéke, daňový bonus na kúpeľnú starostlivosť za Vás, manželku i deti, nezdaniteľná čiastka na manželku či na príspevky na dds.

  • So založením živnosti ako aj s podávaním daňových priznaní k dani z príjmov je spojená nižšia administratívna záťaž, preto aj cena za tieto administratívne služby je nižšia ako v prípade spoločnosti s ručením obmedzeným.

NEVÝHODY:

  • Za záväzky spoločnosti ručíte celým svojím majetkom. Skúste zvážiť možnosť zriadenia poistenia zodpovednosti za škodu pri výkone podnikania a v prípade hodnotných hmotných produktoch či iného zariadenia aj poistenie majetku.
  • Pokiaľ nie ste zároveň zamestnancom, máte povinnosť platiť aj preddavky na zdravotné poistenie v minimálnej výške cca 70,91 € (suma platná pre rok 2020) mesačne (ZŤP v polovičnej výške). Po podaní daňového priznania Vám vykoná Vaša zdravotná poisťovňa ročné zúčtovanie a v prípade dosiahnutia vyšších príjmov než minimálna hranica, budete musieť uhradiť vzniknutý nedoplatok (zjednodušený výpočet: základ dane *0,14 – zaplatené zdravotné odvody).
  • Najvýraznejšou nevýhodou v porovnaní s s.r.o. je platenie sociálnych odvodov.

Ak Vaše zdaniteľné príjmy v danom roku presiahnu sumu 6 078 €, vzniká Vám od 1.7. resp. pri odklade od 1.10. nasledujúceho kalendárneho roka povinnosť platiť sociálne odvody vo výške 33,15 % vymeriavacieho základu (zjednodušene základ dane), minimálne však vo výške 167,89 € mesačne (suma platná pre rok 2020).

Na druhej strane však máte možnosť čerpať nemocenské, dôchodkové a ďalšie dávky.

Spoločnosť s ručením obmedzeným

VÝHODY:

  • V prípade s.r.o. neplatíte sociálne odvody.

Čo sa týka zdravotných odvodov, ak nemáte iné zamestnanie, kde za Vás platí odvody zamestnávateľ, musíte si platiť minimálne mesačné zdravotné odvody ako samoplatca, a to vo výške 70,91 € (suma platná pre rok 2020), ak ste ZŤP odvod je v polovičnej výške. Výhodou je sa preto vo vlastnej s.r.o. zamestnať na čiastočný úväzok resp. si vyplácať mesačne odmenu konateľa. Keďže táto mzda či odmena podlieha sociálnym aj zdravotným odvodom, vyhnete sa tak minimálnym odvodom ako samoplatca a zároveň sa Vám ráta zápočet rokov pre dôchodkové poistenie.

  • Za záväzky spoločnosti ručí spoločnosť len do výšky svojho majetku a spoločník (zakladateľ a majiteľ spoločnosti) do výšky svojho vkladu. Konateľ spoločnosti (hoci môže ísť o tú istú osobu) je povinný konať tak, aby predchádzal vzniku škody na strane spoločnosti. Ak však konateľ alebo spoločník nekoná v súlade so zákonom, môže za vzniknutú škodu ručiť celým svojím majetkom.
  • Daňové zaťaženie je do ročných výnosov v sume 100 000 € rovnaké ako v prípade živnosti, daň je 15 %-tná. Ak Vaše ročné výnosy prekročia sumu 100 000 €, platíte 21 %-tnú daň z príjmov.

NEVÝHODY:

  • Na založenie spoločnosti je potrebné základné imanie, vlastné peniaze, ktoré by ste mali vložiť do spoločnosti. Minimálna suma je 5 000 € a do tejto sumy viete využiť možnosť vloženia hotovosti do Vašej pokladne, nie je teda potrebné vkladať peniaze priamo na bankový účet. Imanie môžete vložiť do spoločnosti aj vo forme nepeňažného vkladu, tu je však potrebný súdnoznalecký posudok, za ktorý zaplatíte od cca 150 € pri byte, 350 € pri dome a až napr. 5 000 € pri ohodnocovaní časti podniku.
  • Založenie s.r.o. je proces náročnejší aj drahší ako v prípade živnosti. Súdny poplatok za založenie s.r.o. je v prípade elektronického podania vo výške 150 € plus náklady na overenie dokumentov. Službu založenia s.r.o. ponúka viacero spoločností, a to v cene od cca 250 €.
  • Pri neúspechu podnikania je zrušenie s.r.o. opäť omnoho náročnejší proces, a to na splnenie podmienok, čas i poplatky. Ideálne je s.r.o. predať inému podnikateľovi, ktorý nemá čas čakať na založenie vlastnej s.r.o. (prepis je rýchlejší proces) a/prípadne potrebuje s.r.o. s históriou. Výhodou pri predaji je už vybavené platcovstvo DPH, keďže aj tu sa jedná o náročnejší proces, ako na čas, prípravu podkladov, účtovné náklady spojené s vybavením v prípade delegovania na účtovnú agentúru.
  • Agenda vedenia účtovníctva a podávania daňových priznaní je komplikovanejšia a teda aj finančne náročnejšia ako v prípade živnosti.
  • Najvýraznejšou nevýhodou je výber peňazí z s.r.o. na súkromné účely. Tieto pohyby musia byť v účtovníctve zaznamenané, pričom ich účtovníci evidujú ako:
    • dotáciu pokladne, kedy je však umelo navyšovaný stav pokladne
    • pôžičku spoločníka. Táto pôžička by nemala byť bezúročná, ale poskytnutá za trhových podmienok a tento úrok by mal byť zdanený.
    • výplata dividendy, ktorá je však opäť zdaňovaná zrážkovou daňou vo výške 7 %.

 

Jednoduchá spoločnosť na akcie (j.s.a.)

  • Je možné ju založiť v SR od r. 2017 a kombinuje prvky s.r.o. a akciovej spoločnosti.

VÝHODY:

  • Na založenie spoločnosti Vám postačuje už 1 €.
  • Zaručuje anonymitu, keďže akcionári nie sú zobrazovaní v obchodnom registri.
  • Najjednoduchšie umožňuje vstup investorom do spoločnosti.
  • Spoločnosť môže vydávať rôzne druhy akcií s akýmikoľvek právami, napríklad aj zamestnanecké a tak motivovať svojich zamestnancov.
  • Spoločnosť môže založiť aj 1 osoba, ktorá zároveň môže byť aj štatutárom, rovnako ako v prípade s.r.o.
  • V prípade akciovej spoločnosti akcionár neručí svojím osobným majetkom.

NEVÝHODY:

  • Akcie musia byť elektronické a na meno a povinne sa evidujú v Národnom centrálnom depozitári cenných papierov, s čím sa spájajú ďalšie poplatky. Počítajte s poplatkom za pridelenie medzinárodného kódu ISIN každému druhu akcií v sume 130 eur bez DPH, ďalej s poplatkom za každé vydanie nových akcií v sume 150 eur bez DPH a s poplatkom za prevod akcií na akcionárov po ich zakúpení, a to v sume 2 eurá bez DPH za zápis na jeden akcionársky účet.

Po založení živnosti alebo spoločnosti si nezabudnite označiť miesto Vášho podnikania názvom spoločnosti, postačí na schránke.

4. Založenie podnikateľského bankového účtu

  • Na založenie podnikateľského účtu budete potrebovať okrem dokladu totožnosti aj originál alebo overenú kópiu živnostenského oprávnenia alebo výpisu z obchodného registra spoločnosti.
  • Následne si pozrite na webe niektorý z porovnávačov podnikateľských účtov a vyberte ten, ktorý je najvýhodnejší pre Vás podľa Vašich parametrov.
  • Nie všetky banky poskytujú podnikateľské účty pre spoločnosti (napríklad mBank).
  • V niektorých bankách si viete účet otvoriť aj online a nepotrebujete vôbec navštíviť osobne prevádzku banky (napríklad Fio banka).
  • Zamyslite sa nad tým, akú formu platieb budete vy a vaši zákazníci preferovať. Iná banka bude výhodná pre toho, kto využíva len bezhotovostné platby a neplatí za založenie, vedenie účtu ani za transakcie. A iná banka bude zasa výhodná pre toho, kto preferuje hotovostné vklady na účet, potrebuje vysokú dostupnosť pobočiek banky a vyberá často hotovosť z bankomatov. Určite si preto svoje priority a porovnávajte kľúčové parametre.

  

5. Registrácia na Daňovom úrade

  • Založenie živnosti alebo s.r.o. musíte oznámiť príslušnému správcovi dane podľa sídla Vašej spoločnosti, a to vypísaním Žiadosti o registráciu do konca nasledujúceho kalendárneho mesiaca.
  • Ak ste zakladali živnosť prostredníctvom jednotného kontaktného miesta, registráciu na daň z príjmov za Vás vybaví toto JKM.
  • S daňovým úradom máte povinnosť komunikovať elektronicky, preto si musíte zriadiť elektronickú komunikáciu. Buď splnomocníte svojho účtovníka, ktorý to za Vás vyrieši, alebo si komunikáciu vybavíte prostredníctvom svojho elektronického občianskeho preukazu sami cez portál finančnej správy (financnasprava.sk – prihlásenie KEP-om – Žiadosť o autorizáciu).
  • Nezabudnite sa registrovať ako osoba identifikovaná pre DPH podľa § 7, a to v prípade, ak plánujete nakupovať služby zo zahraničia, akými sú napríklad Facebook reklama, Google adwards a podobne.

6. Registrácia na zdravotnej poisťovni

  • Ak ste založenie živnosti riešili cez JKM, odpadá Vám oznamovacia povinnosť voči zdravotnej poisťovni.
  • Ak ste tak však neurobili, máte povinnosť do 8 dní vypísať a doručiť do Vašej poisťovne Oznámenie o vzniku platiteľa zdravotného poistenia.

7. WEB, logo

  • V úvode si viete pripraviť aj webovú stránku a logo spoločnosti, ktoré Vás bude reprezentovať.
  • Mať vyhotovenú pečiatku nie je zákonná povinnosť, hoci na niektorých úradoch to ešte pani úradníčky stále radi skúšajú a pečiatky sa úporne dožadujú. V takomto prípade k podpisu pripojíte písomný názov Vašej spoločnosti.
  • Nezabudnite na vytvorenie obchodných podmienok, GPDR a Cookies upozornení.

  

8. Výber účtovného a daňového poradcu

  • Možno chcete zo začiatku minimalizovať akékoľvek ďalšie náklady spojené s Vaším novým podnikaním, a preto sa rozhodnete napríklad založiť si sám živnosť a podať si sám aj daňové priznanie. Po prečítaní pár článkov zistíte, že to nie je žiadna veda.
  • Toto však nie je oblasť, kde by ste mali za každú cenu šetriť, keďže profesionálna účtovná agentúra, ktorá má za sebou roky skúseností a množstvo odborných znalostí, keďže účtuje zákazníkov z rôznych segmentov, Vám dokáže ušetriť nemalé financie spôsobené Vašimi možnými nesprávnymi rozhodnutiami.
  • Môžete sa na ňu obrátiť ešte v samotnom úvode podnikania a poradí Vám, ktorá právna forma je pre Vaše podnikanie najvýhodnejšia, aké financovanie zvoliť a či máte nárok na dotácie pre začínajúcich podnikateľov. Môžete na nich delegovať vybavenie založenia živnosti či spoločnosti, registráciu na daňovom úrade a zdravotnej poisťovni, vybavia za Vás registráciu pre DPH.
  • Vy sa tak môžete plne venovať rozvoju svojho podnikania a byť v kľude, že Vám nehrozia žiadne pokuty.

Pre viac info sledujte blog hojnost.sk.

Ďakujem Vám a držím palce pri úspešnom štarte Vášho podnikania!

Viktória Gúth

BISOA s.r.o.

BISOA s.r.o. pôsobí na trhu od roku 2012 a poskytuje ako základné služby vedenia účtovníctva, spracovanie miezd, podávania daňových priznaní, tak aj prémiové služby akými sú zakladanie a zmeny v živnostiach či v spoločnostiach, vymáhanie pohľadávok a zasielanie upomienok, pravidelný reporting, v prípade potreby aj online prístup do nášho účtovného systému.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú emailovú adresu.
You need to agree with the terms to proceed

Menu