fbpx

Ako napísať úspešný podnikateľský plán

Ak práve zvažujete začať podnikať, ak máte v hlave víziu, skvelý podnikateľský nápad či vášeň, ktorú chcete premeniť na biznis, určite si vytvorte aj podnikateľský plán. Mnoho podnikateľov tento krok považuje za akúsi zbytočnú formalitu a byrokraciu, ktorú od Vás požadujú úrady pri čerpaní príspevkov či banky pri žiadostiach o poskytnutie úveru. Pravda je však taká, že okrem príležitosti v podobe nájdenia investora v prípade potenciálne sľubne rastúceho podnikania, si prostredníctvom podnikateľského plánu premietnete svoju víziu do konkrétnych krokov, ktoré Vám pomôžu naplniť Vaše ciele do praxe.

Úspešný podnikateľský plán by mal obsahovať minimálne tieto body:

  1. Úvod
  2. Opis firmy
  3. Popis produktov a služieb
  4. Trhová situácia, cieľový segment, konkurencia
  5. Marketingový plán
  6. Obchodný plán
  7. Plán ľudských zdrojov
  8. Finančný plán

1. Úvod

V úvode podnikateľského plánu popíšte svoju víziu, prečo ste začínate podnikať a čomu sa budete venovať. Opíšte, prečo máte práve vy odborné predpoklady na výkon svojej podnikateľskej činnosti. Stručne povedané odkiaľ a kam smerujete.

2. Opis firmy

V tejto časti zadefinujte základné údaje o Vašej živnosti či spoločnosti:

  • Obchodné meno / názov
    • Skontrolujte živnostenský register a obchodný register a zistite, či sa v ňom už nenachádza menovec či spoločnosť s rovnakým respektíve veľmi podobným názvom. V prípade živnosti môžete dodať za svoje meno a priezvisko názov svojej obchodnej značky, ktorú si vytvoríte, a tým sa jednoducho odlíšiť.
    • V prípade spoločnosti si radšej zvoľte iný jedinečný názov. Snaha o odlíšenie sa použitím interpunkčných znamienok či pomlčiek Vám nemusí prejsť na Okresnom súde, ktorý Vám do Obchodného registra takto ľahko zameniteľný názov nezapíše.
    • Vyberte si ľahko zrozumiteľný a zapamätateľný názov, ktorý vystihuje alebo skvelo dopĺňa Váš predmet podnikania.
  • Miesto podnikania / sídlo spoločnosti
    • Určite si adresu spoločnosti, kde budete dostávať písomnú korešpondenciu. Nezabudnite si preto označiť poštovú schránku názvom spoločnosti.
    • Ak nie ste jediným vlastníkom nehnuteľnosti, kde zriaďujete sídlo, budete potrebovať súhlas vlastníkov nehnuteľnosti so zriadením sídla spoločnosti, ktorý by mal byť úradne či notársky overený.
    • Taktiež máte možnosť zriadiť si virtuálne sídlo, ktoré poskytujú rôzne spoločnosti, ktoré Vám budú preberať poštu a v prípade potreby vedia prenajať aj zasadacie priestory. Cena sa obvykle pohybuje od 10 €/mesiac v závislosti od lokality.
  • Hlavný predmet podnikania
    • V tejto časti konkretizujte Vašu podnikateľskú ideu, v čom bude spočívať Váš hlavný predmet podnikania.
    • Zistite, či Váš predmet podnikania je voľná alebo viazaná živnosť. V prípade viazanej živnosti budete musieť navyše spĺňať kritéria zadefinované živnostenským zákonom. Ak tie nespĺňate priamo vy, môžete si stanoviť zodpovedného zástupcu, ktorý tieto podmienky bude spĺňať. Zodpovedného zástupcu musíte v spoločnosti zamestnať na trvalý pracovný pomer napríklad na skrátený pracovný úväzok.

3. Popis produktov a služieb

Priamo nadväzujte na predchádzajúcu časť, kde ste zadefinovali svoj hlavný predmet podnikania a konkretizujte ponúkané produkty a služby. Uveďte ich názov, popis, účel a cenu, ako by ste ich práve prezentovali niekomu, kto ich ešte nevidel a snažili ste sa ho presvedčiť o kúpe. Konkretizujte aké zákazníkove potreby budú napĺňať.

Už v tejto časti môžete zadefinovať aj prémiové produkty či služby, ktoré budú odlíšené od ostatných konkrétnou vlastnosťou či doplnkovou službou, a tým aj vyššou cenou.

4. Trhová situácia, cieľový segment, konkurencia

Nielen na papieri, ale reálne si urobte prieskum trhu a zistite, aká je aktuálna trhová situácia v predmete Vášho podnikania. Zistite, aké sú aktuálne trendy, čo ponúka alebo naopak neponúka Vaša konkurencia.

Urobte si prieskum medzi Vašimi známymi, rodinou a kolegami, aké majú skúsenosti s daným typom produktov či služieb a čo očakávajú respektíve čomu sa chcú vyhnúť pri nákupe.

Môžete sa snažiť odhaliť svoj faktor X, ktorý Vás odlíši od konkurencie, no vždy prihliadajte na potreby zákazníka. To, že nájdete dieru na trhu, niečo, čo Vaša konkurencia zatiaľ nerobí, nemusí vždy znamenať, že to ešte nikoho nenapadlo. Ale naopak, že pred Vami tu už bolo niekoľko ľudí, čo to skúšali, no neuspeli, pretože o to nikto nemal záujem.

Snažte sa taktiež čo najviac konkretizovať Vášho zákazníka, čo Vám pomôže čo najlepšie vyprofilovať svoje produkty, služby, predaj i reklamu, priamo ušité na mieru. To, že budete veľmi všeobecný a že sa budete snažiť pokryť čo najväčšie percento trhu, znie síce dobre, no v konečnom dôsledku práve takýmto spôsobom možno naopak nikoho konkrétneho neoslovíte.

5. Marketingový plán

Ak už máte vyšpecifikované produkty, služby a cieľového zákazníka, pustite sa do spísania marketingového plánu, ktorými budete svojho cieľového zákazníka oslovovať. Stanovte si cieľ reklamy, ktorým môže byť:

  • Informovať (o nových produktoch, službách)
  • Presviedčať (zvýšiť preferencie Vašej značky, presvedčiť k okamžitému nákupu)
  • Pripomínať (potrebu, miesto predaja, lojalitu)
  • Porovnávať (poukázať na Vaše prednosti v porovnaní s konkurenciou).

Určite o aký druh marketingového nástroja využijete:

  • Public relation
  • Reklama
  • Podpora predaja
  • Osobný predaj
  • Priamy marketing

Určite ďalej aké komunikačné cesty zvolíte:

  • Televízia
  • Rozhlas
  • Tlačoviny
  • Billboardy
  • Internet

Momentálne je v popredí jednoznačne online reklama, a to v týchto najrozšírenejších formách:

  • E-mail marketing
  • Optimalizácia pre vyhľadávače (SEO)
  • Google My Business
  • Google AdWords
  • Reklamy na sociálnych sieťach (Facebook, Instagram, Youtube)

Vyberte tie komunikačné kanály, ktoré budú najbližšie Vášmu cieľovému zákazníkovi a určite si vopred aj plán rozpočtu na tieto marketingové aktivity.

6. Obchodný plán

Zadefinujte si aj predajné kanály, upresnite teda, či budete predávať svoje produkty a služby osobne, online, či využijete iný distribučný kanál napríklad obchodnú sieť a podobne.

7. Plán ľudských zdrojov

Súčasťou podnikateľského plánu by mala byť aj navrhovaná organizačná štruktúra firmy. Určite koľko zamestnancov budete potrebovať, aká bude ich pozícia, aká bude ich náplň práce, na aký úväzok ich zamestnáte, kde budete hľadať vhodných uchádzačov a aká bude ich predpokladaná mesačná cena práce.

8. Finančný plán

Je snáď najdôležitejšou časťou podnikateľského plánu. Zadefinujte si úvodné investície, ktoré budete potrebovať na štart svojho podnikania a zadefinujte si aj zdroje týchto financií.

Pripravte si odhad Vašich mesačných aj celkových ročných tržieb/príjmov, koľko z jednotlivých produktov predáte vynásobte ich predajnou cenou. Stanovte taktiež odhad mesačných aj ročných nákladov/výdavkov – zarátajte náklady na reklamu, predaj, ľudské zdroje, materiál, prenájom, energie a iné fixné či variabilné náklady spojené s Vaším podnikaním. Vyčíslite následne odhad zisku ako rozdiel medzi ročnými tržbami a ročnými nákladmi.

Nezabudnite ani na vyčíslenie očakávaného cash-flow, ako budú reálne prúdiť Vaše príjmy a odchádzať výdavky. Je možné, že budete nakupovať u svojich dodávateľov na predfaktúru s následným dodaním do 14 dní. No svojím zákazníkom budete tovar dodávať na faktúru s dobou dodania do 7 dní a dobou splatnosti napríklad až 30 dní. Budete potrebovať dostatočný kapitál na vykrytie doby obratu Vašich financií, v uvedenom príklade napríklad až na 2 mesiace.

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Fill out this field
Fill out this field
Prosím uveďte správnu/funkčnú emailovú adresu.
You need to agree with the terms to proceed

Menu